maandag 6 mei 2013

How to survive my exam?

Stressniveau stijgt tot over de 100, help, eindexamen. Wát een dr-a-ma. Ik weet niet wat ik de laatste tijd heb maar ik stress me rot! Zoals jullie misschien wel eerder hebben gelezen doe ik dit jaar eindexamen, en dit examen begint over 1 (!!!) week. En zoals jullie misschien wel zullen begrijpen, is dit nogal veel stof om in één keer te snappen en te weten. En dus stress ik me rot of het wel gaat lukken.


Om mezelf een beetje te helpen heb ik een aantal tips bedacht en opgezocht. Hopelijk heb ik hier niet alleen wat aan, maar kan ik ook anderen op het moment dat je ze examen doen, toetsen moeten maken of een of ander ingewikkeld tentamen moeten maken.

- Ten eerste, zorg voor een opgeruimde omgeving. Sommige mensen leren op hun kamer, anderen in een andere kamer, waar zo weinig mogelijk afleiding is. Zorg er in ieder geval voor dat de plek waar je leert, rustig is en je alle ruimte hebt om alles overzichtelijk te kunnen bekijken. Dit is echt een grote tip, waar ik zelf enorm veel aan heb gehad.

- Ten tweede, stel het vooral niet uit, begin op tijd, en zorg dat het niet allemaal op het laatste moment aankomt. Een tip die voor mij niet zo geld, omdat ik persoonlijk zó erg ga stressen als ik dingen tot het laatste moment laat wachten, dat ik van mezelf weet dat ik ze maar beter een tijdje van te voren al kan doen. Hartstikke fijn!

- Ten derde, oefenen, oefenen, oefenen. Aan wie ik het ook vraag, iedereen die al examen heeft gedaan en is geslaagd zegt het: oefen oude examens. Je weet dan precies wat voor vraagstelling je kunt verwachten op je eigen examen, zodat je niet voor enorme verassingen komt te staan. Heel fijn, en het scheelt je enorm veel stress.

- Ten vierde, orden van te voren al goed welke stof wél en welke stof niét belangrijk is voor je examen. Op examenblad.nl kan je een overzicht vinden van alle stof die dit jaar tot het examen behoort. Heel fijn, en ik ben er achter gekomen dat er best veel onderwerpen zijn die ik dus niet hoef te kennen. Tof!

- Ten vijfde, en als laatste, blijf rustig. Vooral tijdens het examen. Ik weet dat ik het daar persoonlijk erg moeilijk mee zal krijgen, omdat ik een enorme stresskip ben.. Ik stress nu al alleen bij het idee van eindexamen doen. Help! Maar oké, ik moet blijven ademen, want zonder adem lukt het examen al helemaal niet!

Hopelijk hebben anderen hier ook wat aan gehad!

Bedankt voor  het lezen, en mocht jij nog tips hebben voor mij (en anderen) laat het dan vooral even weten! Ik ben erg benieuwd!

xoxo

Geen opmerkingen:

Een reactie posten