donderdag 2 januari 2014

Boek Tip - Kanjerguusje



Guusje is een meisje dat na een lang ziektebed op 10 jarige leeftijd is overleden aan de gevolgen van kanker. Haar vader, Lowie van Gorp, heeft gedurende het ziek zijn van zijn dochter een blog bijgehouden, waarop iedereen iedere dag op de hoogte werd gehouden van het ziekteproces van zijn dochter. Deze blog is later in boekvorm uitgebracht. Mocht je interesse in de blog van Lowie van Gorp, klik dan hier.

''KanjerGuusje is het verhaal van een bijzonder meisje met een zeldzame vorm van kanker, meebeleefd en verteld door haar vader. De verdrietige maar ook de mooie momenten tijdens het ziekteproces worden indringend weergegeven. Je wordt niet alleen meegetrokken in alles wat Guusje mee moet maken en beleeft, maar ook wordt duidelijk wat dit betekent voor ouders, broers en zussen, vrienden en vriendinnen en alle anderen die nauw betrokken zijn. Doordat alle gebeurtenissen zo open verteld worden, is het aangrijpend voor iedereen. Het is een boek met een boodschap aan de wereld en het maakt de cirkel rond doordat de opbrengst van die boodschap weer gebruikt zal worden om andere kinderen met kanker te helpen tijdens hun ziekteproces. Een boek dat iedereen van professional tot leek gelezen moet hebben.
Marianne van de Wetering, kinderoncologe''


Persoonlijk ben ik diep ontroerd door het verhaal van Guusje. Ik heb de blog van haar vader dagelijks gevolgd en toen deze werd uitgebracht als boek heb ik geen moment getwijfeld en het boek besteld. Het boek greep me enorm aan, ik werd echt in het verhaal betrokken en heb het boek dan ook niet gelezen zonder een traantje weg te pinken. Natuurlijk wil ik niet te veel verklappen over het boek, maar ik kan jullie wel vertellen dat dit boek echt het lezen waard is.

Dit boek is al in 2011 uitgegeven, maar de reden waarom ik er nu pas over schrijf is het volgende: Lowie van Gorp heeft enkele weken geleden zijn tweede boek uitgebracht. 'We houden je vast' gaat over het vasthouden van Guusje, Guusje blijven betrekken in het leven, ze wordt nog steeds gekoesterd en daarom ook wel een Koesterkind genoemd. Ik heb dit tweede boek nu enkele dagen en ik ben van plan om dit snel te gaan lezen. Natuurlijk kunnen jullie ook over dit boek een artikel met hierin mijn mening verwachten.

Mocht je geïnteresseerd zijn in (een van) de boeken:

Kanjerguusje - €19,95

We houden je vast - €14,95

Mocht een van jullie het boek (of allebei) al hebben gelezen ben ik ook enorm benieuwd naar jullie mening, dus laat deze vooral achter in de beschrijving.

xoxo

3 opmerkingen:

  1. Wat een ontroerend verhaal, het grijpt mij heel erg aan omdat een vriendin van mij ook kanker heeft gehad.. en wauw, wat mooi dat dit uitgebracht wordt om met dat geld weer andere kinderen te steunen. Ik ga zijn blog lezen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh, dan begrijp ik het inderdaad goed. Veel plezier met het lezen van zijn blog, het is zeker de moeite waard!

      Verwijderen