donderdag 1 mei 2014

Sportspiration - buikspieren #1

De laatste tijd ben ik weer fanatiek aan het sporten. Ik deed altijd al fanatiek aan wedstrijdzwemmen, maar door een blessure is dit niet meer mogelijk op het niveau waarop ik het gewend was. Mede daarom ben ik nu fanatiek aan het sporten, maar deze keer gewoon thuis. Ik heb getwijfeld of ik niet liever een abonnement wilde nemen op de sportschool, maar om te beginnen leek het me prima om het thuis te doen.

Zelf train ik thuis  mijn benen, rug, billen en vooral mijn buik. Omdat ik inmiddels een redelijke hoeveelheid aan oefeningen ken, mede door mijn fysiotherapeut en door verschillende apps, leek het me leuk om er een aantal met jullie te delen. Zoals ik al zei train ik voor mijn benen, rug, billen en buik, maar omdat het allemaal in één artikel een beetje te veel wordt, wil ik dit graag opdelen in verschillende artikelen. Vandaag zal ik met jullie een aantal basis-buikspieroefeningen bespreken.

1. Crunches
Deze zijn bij de meeste van jullie denk ik al wel bekend. Simpel, maar effectief. Deze oefening is bedoeld voor je buik. Je kunt rechte crunches maken, voor je zogenoemde rechte buikspieren, en schuine crunches, voor je zogenoemde schuinen buikspieren.
                           
         Rechte Crunch                                                   Schuine Crunch

2. Planking
Een andere, erg bekende, manier van het trainen van je buikspieren is planking. Hierbij steun je op je ellebogen (of op je handen met gestrekte armen) en je tenen. De rest van je lijf vormt als het ware een plank, vandaar de naam dus. Ook planking kun je op verschillende manieren doen, zo heb je de normale variant, maar ook side-plaking. Hierbij leun je op één arm en leun je als het ware op zijkant.
                         
         Standaard variant                                              Side-planking

3. Hips lift met gebruik van oefenbal + zonder oefenbal 
Deze is misschien een beetje minder bekend, maar daarom niet minder zwaar of effectief. Ik vind deze oefening zelf altijd leuk om te doen, omdat hij niet alleen effectief is op je buikspieren, maar omdat je hiermee ook je balans traint. De bedoeling is dat je je benen laat rusten op de bal en je hoofd+schouderbladen op de grond. Je armen mogen op de grond, maar om het zwaarder te maken kun je ze ook als een kruis op je schouders leggen. Je kunt deze oefening ook nog zwaarder maken om alleen je hakken op de bal te laten steunen.
                               
Als je net met buikspieroefeningen wil beginnen, lijken deze oefeningen me prima. Mocht je al wat verder in het trainingsproces zijn, moet je wellicht meer afwisseling zoeken in buikspieroefeningen. Een andere motivatie om je trainingsproces vol te houden is het beginnen van een challenge. Op internet zijn vreselijk veel challenges te vinden, voor allerlei verschillende spieren in je lichaam. Ik vind het altijd leuk om een challenge te doen, maar ben wel benieuwd naar welke challenges jullie leuk vinden. Laat dit dus vooral even achter in de comments!

Ik wil even vermelden dat ik geen professionele persoon ben om jullie hier tips over te geven, dit is puur mijn eigen ervaring wat bij mij erg heeft geholpen om te beginnen met buikspieroefeningen.

Bedankt voor het lezen

Liefs,
Susan

5 opmerkingen:

  1. Wat een handige oefeningen! Thanks for sharing :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Inderdaad handige oefeningen! Ik doe het soms ook wel en merk wel dat het helpt! Vooral als je het heel consequent doet!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. zeker dat laatste is belangrijk, inderdaad!

      Verwijderen
  3. Handig! Ik moet er ook mee aan de gang!

    BeantwoordenVerwijderen