vrijdag 29 januari 2016

Sportspiration #2: (onder)rug

Een hele tijd geleden heb ik een artikel geschreven over oefeningen waarmee je, makkelijk en snel, je buikspieren kon trainen. Vandaag ga ik twee oefeningen met jullie delen welke ik vaak doe voor het trainen van mijn rug. Zelf heb ik een instabiele onderrug, wat inhoud dat ik snel last krijg van deze plek op het moment dat ik te lang heb gezeten of te lang heb gelopen. Door het consequent doen van deze oefeningen kan ik deze pijn voor een groot deel voorkomen.

Oefening 1: het bruggetje

het idee: ga op je rug liggen met gebogen knieën (zie afbeelding). Til vervolgens langzaam je billen van de grond zodat je lijf een rechte plank wordt. Met deze oefening kun je goed variëren in het niveau. Je kunt je billen hoger of lager tillen, waarbij geldt hoe hoger hoe zwaarder, maar je kunt ook niveauverschillen aanbrengen met je handen. Leg je je handen naast je neer op de grond zoals op de afbeelding, zal het een stuk makkelijker gaan dan wanneer je je handen gekruist op je schouders legt.

Oefening 2: Superman


het idee: ga op handen en knieën zitten. Ik zou je aanraden om hiervoor een matje/kleedje te gebruiken als ondergrond omdat het anders vrij pijnlijk kan zijn voor je knieën. Het idee is dat je je handen en knieën om de beurt uitstrekt en op schouder/heup hoogte brengt. Wanneer je je rechterarm omhoog brengt, breng je ook je linkerbeen omhoog, je lijkt hierdoor op superman, vandaar de naam. Wil je de oefening nog wat zwaarder maken? Dat kan. Je kan variëren door, voordat je je opgetilde hand en knie terug te zetten, deze nog even onder je lichaam naar elkaar toe te brengen en aan te tikken. Dit zorgt voor iets meer moeite met het houden van de balans.

Heb je nou moeite met deze oefeningen. Geloof me: oefening baart echt kunst! En heb jij nog een leuke oefening voor je rug?

Liefs,
Susan


Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen