dinsdag 8 maart 2016

Hoe je meer geluk kunt ervaren #1 - dankbaarheid

Op school volg ik een vak op het gebied van positieve psychologie en dat is op recht het leukste vak wat ik de afgelopen drie jaar heb gevolgd. Het gaat in op verschillende onderwerpen, maar een onderwerp spreekt mij erg aan: geluk. Een onderwerp dat iedereen aan spreekt. Oké er zijn mensen heel gelukkig en mensen helemaal niet, maar niemand vind het erg om nóg gelukkiger te worden. In dit vak zijn een aantal activiteiten besproken die je kunt doen om gelukkiger te worden en het leek me leuk om deze met jullie te delen. Zoals je al in de titel hebt kunnen lezen, is de eerste geluksactiviteit die ik wil bespreken: dankbaarheid.

Eerst een stukje theoretische informatie over 'genieten'. Als je iets nieuws hebt, dan geniet je daar van en je geluksniveau neemt dus toe. Na verloop van tijd raak je gewend aan datgene wat eerder nog nieuw voor je was en keert je geluksniveau weer terug naar hoe het was. Vervolgens zoek je weer iets anders nieuws waarvan je geluksniveau kan toenemen. Dit is een cirkel die moeilijk  te doorbreken is, maar het blijkt wel te kunnen door te kijken naar dankbaarheid

wat kun je doen?
- probeer eens meer stil te staan bij alles wat je mee maakt. Je loopt op straat, sta je dan stil bij de zon die op je schijnt? Je gaat een dagje bij een pretpark, sta je dan stil bij het feit dat je ook de hele dag op de bank had kunnen zitten? Je wint een sportwedstrijd, besef je dan dat je hem ook had kunnen verliezen? Geniet.

- spreek je dankbaarheid vaker uit. Op straat kom je wel eens mensen tegen waarvan je denkt, die is wel ondankbaar. Hoe komt dat? Omdat diegene zijn of haar dankbaarheid niet uit. Doe jij dat zelf eigenlijk wel? Probeer het eens wat vaker te doen. Je zult zien dat wanneer jij je dankbaarheid meer uit, anderen het fijner zullen vinden iets voor jou te doen en daar wordt jij weer gelukkiger van.

Sta jij stil bij alles wat je mee maakt? En spreek jij je dankbaarheid vaak uit?

Liefs,
Susan

2 opmerkingen:

  1. Ik probeer juist zo veel mogelijk stil te staan bij al het moois in m'n leven! Dat brengt alleen maar positiviteit met zich mee :D

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Fijn dat je dat zo ervaart! Ik merk dat het mij vaak niet lukt om daarbij stil te staan, helaas.

      Liefs
      Susan

      Verwijderen